De winterdip voorkomen en doorkomen

21 september hebben we definitief afscheid genomen van de zomer 2022 en de herfst verwelkomt. Alhoewel ieder seizoen zijn charmes heeft zien we over algemeen dat de herfst vaak toch gepaard gaat met mindere gebeurtenissen. We zijn allemaal wat somberder, minder gemotiveerd en afwachtend. De periode tussen september en december is voor vele dan ook een lastige periode. Weinig dingen om naar uit te kijken en eigenlijk wachten we allemaal maar af totdat de feestmaand weer begint en we daarna met z’n alle zo snel mogelijk kunnen proosten op het nieuwe jaar.

Zonde, want de herfst heeft juist ook zoiets moois te bieden en eigenlijk is deze periode juist geschikt om echt aan jezelf te gaan werken. Je doelen te gaan behalen VOOR die feestdagen. In plaats van wachten tot 1 januari.

Met deze 3 tips voorkom jij die herfst/winterdip!

Ga op zoek naar het licht.

Door de regen en het gebrek aan de blootstelling van licht missen we onze vitamine D. Hierdoor willen we niets liever dan lekker binnen blijven en voor de openhaard zitten. Dit werkt echter averechts. Kijk eens naar een wake-up light, supplementeer met vitamine D en probeer juist die gedachte van ‘binnenblijven’ te negeren.

GA NAAR BUITEN!

Als vervolg op bovenstaande tip. Wanneer het regent en koud is willen we niets liever dan binnenblijven. Gelukkig betalen we ons scheel aan de mooiste winterjassen, sjaals, mutsen en handschoenen. Dus gebruik deze ook. Probeer een dagelijks beweegdoel te stellen en maak hier een streven van om dit te behalen. En we beloven je: wanneer je bijvoorbeeld een lekker stuk bent gaan wandelen, smaakt die warme chocolademelk of koffie toch nog net iets lekkerder. Niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je mentale gesteldheid.

Accepteren

Het is nu eenmaal zo dat we allemaal gewoon wat depressiever, negatiever en neerslachtiger zijn in deze periode. Mensen steken elkaar ook aan met deze gedachten. Een dipje is echter wel iets om serieus te nemen, want wanneer je er niks aan doet, kan dit op de lange termijn zorgen voor serieuze problemen. Erken de dip, praat erover en maak tijd vrij om leuke activiteiten te ondernemen. Doe wat goed voelt.

Naast bovengenoemde tips is het natuurlijk belangrijk om ook aan je doelen te blijven werken. Of juist om ermee te beginnen. Herken jij je in deze dip en ben je benieuwd hoe wij jou hierin kunnen helpen? Plan dan een gratis intake gesprek.